Interpelacja nr 5851

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie nieprawidłowości w obszarze rynku likwidacji szkód komunikacyjnych oraz związanych z tym usług assistance

Zgłaszający: Waldemar Sługocki

Data wpływu: 11-05-2020

Szanowny Panie Premierze,

w ostatnich latach dociera do mnie osobiście i kolegów Parlamentarzystów z różnych opcji politycznych wiele sygnałów o nieprawidłowościach, jakie mają miejsce w obszarze rynku likwidacji szkód komunikacyjnych oraz związanych z tym usług assistance (np. holowania pojazdów, najmu pojazdów zastępczych, parkowania, ect ...). Sygnały te pochodzą zarówno od samych poszkodowanych obywateli, podmiotów gospodarczych, jak i też od organizacji oraz stowarzyszeń branżowych. Skalę problemu wielokrotnie dostrzegał rzecznik finansowy w swoich interwencjach i publikacjach. W roku 2019 w bardzo krytycznym tonie postępowanie towarzystw ubezpieczeniowych oceniła również Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie „Ochrona Konsumentów na Rynku Ubezpieczeniowym” (KBF.430.013.2019, Nr ewid. 152/2019/P/17/010/KBF). Ta masowa sytuacja ulega dalszemu pogorszeniu, ze szczególnym uwzględnieniem poszkodowanych lub firm przez nich upoważnionych do likwidacji szkód komunikacyjnych (np. serwisów samochodowych), które często w sposób dużo dokładniejszy jako podmioty profesjonalne wskazują na nieuczciwe praktyki podmiotów znacznie od nich silniejszych.

Jak można zauważyć, chociażby w raporcie NIK instytucje kontrolne państwa zdają się w sposób niedostateczny nadzorować oraz wpływać na postępowanie płatników rynku finansowego ze szkodą dla odbiorców odszkodowań i Skarbu Państwa. Między nimi również nie dochodzi do należytej współpracy i istnieje wiele obszarów, które wymagają natychmiastowej interwencji w kierunku ustabilizowania prawa do pełnej restytucji szkody opartej o rzeczywiste wartości, a nie jednostronne życzenia samego płatnika. Szczególne wątpliwości budzi tu skuteczność i bezstronność działań Komisji Nadzoru Finansowego zdająca się ignorować oraz marginalizować skargi poszkodowanych i przedstawicieli branży naprawczej.

Szanowny Panie Premierze, najbardziej dotkliwy jest brak widocznych działań i skutecznych długofalowych rozwiązań, które w jednoznaczny sposób wsparłyby uczciwe uregulowanie rynku odszkodowań. Nie udało mi się odnaleźć działań skutkujących podjęciem dialogu z poszkodowanymi oraz istotnym społecznie jak też budżetowo motoryzacyjnym usługowym sektorem MŚP. Tym samym uprzejmie proszę o odpowiedź na poniższe pytania:

  1. Jakie propozycje rozwiązań przedstawiły Panu wspomniane w raporcie NIK instytucje, które zmierzałyby do należytego uregulowania wadliwych obszarów wzajemnej współpracy i odpowiedniej ochrony poszkodowanych lub podmiotów upoważnionych (nie cesjonariuszy typu kancelarie odszkodowawcze). Na jakim etapie są poszczególne prace?
  2. Jakie działania w kierunku dialogu i wysłuchania postulatów tysięcy firm branży motoryzacyjnej podjęła lub zamierza podjąć Rada Ministrów w ostatnich latach?
  3. Jakie działania są obecnie prowadzone i w jakich ministerstwach, w zakresie regulacji rynku odszkodowań komunikacyjnych, pojazdów zastępczych, rzeczoznawców/ biegłych samochodowych czy ewentualnych działań antymonopolowych podmiotów rynku finansowego?
  4. Jakie analizy w powyższej problematyce zostały wykonane i kiedy oraz przez kogo?
  5. Na jakich źródłach opiera Rada Ministrów, KNF oraz UOKiK swoją ocenę skali problemu i masowości problemu?

Z poważaniem

Waldemar Sługocki
Poseł na Sejm RP